W roku szkolnym 2024/2025  nie obowiązują progi punktowe.

Rekrutacja odbywa się drogą elektroniczną.

Podstawą przyjęcia kandydata, który w danym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 17 lat, do liceum sztuk plastycznych w specjalnościach:

  • formy rzeźbiarskie o specjalizacji: szkło artystyczne,
  • formy rzeźbiarskie o specjalizacji: snycerstwo,

jest spełnienie następujących warunków:

  1. Posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
  2. Posiadanie zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z przepisami w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych.
  3. Zaliczenie egzaminu wstępnego badającego uzdolnienia plastyczne.
  4. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do Liceum składają w sekretariacie Zespołu Szkół Rzemiosł Artystycznych im. Stanisława Wyspiańskiego następujące dokumenty:
    a) wniosek o przyjęcie do Liceum Sztuk Plastycznych,
    b) zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w zawodzie plastyk wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
    c) dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w art. 131 ust.2 ustawy Prawo Oświatowe,
    d) zaświadczenie o uczęszczaniu do klasy ósmej szkoły podstawowej,
    e) 2 zdjęcia (podpisane imieniem i nazwiskiem).
  5. W Liceum Sztuk Plastycznych obowiązuje egzamin wstępny badający uzdolnienia plastyczne, który obejmuje:

    • egzamin praktyczny z rysunku, malarstwa i kompozycji przestrzennej.
    • egzamin ustny ze znajomości zagadnień związanych z różnymi dziedzinami sztuk plastycznych w zakresie objętym podstawą programową kształcenia ogólnego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, dla szkoły podstawowej;

Termin egzaminu wstępnego: 14.06.2024 r. godz. 1000-1500 (egzamin odbywa się w pracowniach artystycznych na terenie szkoły)
Na każdą część egzaminu kandydaci zgłaszają się z ważną legitymacją szkolną lub innym dowodem tożsamości.

  1. Egzamin przeprowadza powołana przez dyrektora szkoły komisja rekrutacyjna.
  2. Do szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej należy:
    a) podanie do publicznej wiadomości informacji o warunkach rekrutacji;
    b) ustalenie zakresu i tematów egzaminu wstępnego;
    c) podanie do wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do podjęcia nauki w ciągu 7 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu wstępnego;
    d) podanie do wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły.
  3. W wyniku egzaminu wstępnego kandydat może uzyskać maksymalnie:
    a) rysunek – 10 pkt.,
    b) malarstwo – 10 pkt.,
    c) kompozycja przestrzenna – 10 pkt.
    d) część ustna – 10 pkt.,- RAZEM 40 punktów.
  4. Kandydat zdał egzamin wstępny, jeżeli otrzymał łącznie minimum 20 pkt.
  5. Podczas egzaminu wstępnego pod uwagę brane są następujące kryteria:
    a) przy ocenie prac wykonanych w części praktycznej: poprawność kompozycji; umiejętność obserwacji konstrukcji, perspektywy, światłocienia oraz koloru; iluzji przestrzeni oraz budowy formy w przestrzeni,
    b) przy ocenie wypowiedzi ustnej: adekwatność języka wypowiedzi, znajomość zagadnień zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z zakresu przedmiotu plastyka w szkole podstawowej.
  6. Pierwszy etap rekrutacji kończy się podaniem do wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy zdali egzamin wstępny oraz zostali zakwalifikowani do klas pierwszych.
  7. O przyjęciu do Liceum Sztuk Plastycznych decyduje dyrektor szkoły na podstawie ilości punktów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów w procesie kwalifikacji.
  8. Dyrektor szkoły ustala corocznie ilość miejsc w klasach pierwszych.
  9. W przypadku uzyskania przez kandydatów w pierwszym etapie postępowania tej samej ilości punktów, w drugim etapie brane są pod uwagę wyłącznie kryteria, o których mowa w Art.131, ust.1, 2 przypis Art. 130 ust.3, oraz Art. 135, pkt 6 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo Oświatowe:
    a) wielodzietność rodziny kandydata,
    b) niepełnosprawność kandydata,
    c) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
    d) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
    e) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
    f) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
    g) objęcie kandydata pieczą zastępczą. Powyższe kryteria mają jednakową wartość.
  10. Kandydaci zakwalifikowani w pierwszym etapie rekrutacji potwierdzają chęć podjęcia nauki w Liceum Sztuk Plastycznych poprzez dostarczenie oryginałów świadectw ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty.

Podstawa prawna:

− Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910);

− Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych;

− Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych;

− Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych.

Więcej informacji na stronie Urzędu Miasta Jelenia Góra